Farbror Atlas vs maj

 

Det har återigen blivit dags för en månatlig utvärdering i form av den andra delen av Farbror Atlas vs. Jag har modifierat inlägget lite den här gången och delat in det hela i olika sektioner. Om du missade förra månadens inlägg i serien så finner du den här.

 

 

 

 

Faktum är att jag har spelat mindre än på länge i maj månad och givetvis beror det på det fina vädret som bredde ut sig över vårt avlånga land under merparten av månaden. Men det spelet som faktiskt snurrat mest frekvent i min Xbox 360 är inget mindre än NHL 08, ett spel jag förbisett alltför länge och som definitivt är värt att spela om man som jag är hockeyfrälst. Mycket av det som de tidigare spelen i serien har fuckat upp fungerar riktigt bra här. Boxplay påminner i uppställningen numera om den riktiga diton och med den utökade ”skill-stick”-funktionen känns det klart bättre att både skjuta och smälla på motståndarlaget med feta tacklingar. Om man kan slipa på de buggar som finns och göra försvarsspelet mer lättkontrollerat så blir nästa års upplaga rykande het. 

Jag har också äntligen hunnit ikapp övriga redan inbitna Half-Life-fanatiker och tagit mig igenom alla spel i serien. Half-Life 2: Episode Two var en magnifik del i sagan och är definitivt vassast i serien på de flesta plan. Det innehöll för första gången väl avvägda scenarion och upplägget kändes aldrig upprepande eller tradigt som det i mitt tycke tidigare funnits tendenser till att göra. Jag hade förvisso aldrig direkt tråkigt men flera av spelens miljöer och uppdrag kunde kortats ner för att ge en mer fartfylld och varierad upplevelse. Men som sagt. Episode Two var grymt rakt igenom. 

Ninja Gaiden Dragon Sword heter ett spel som du bara måsta plocka upp om du älskar att gnugga pekpennan så den glöder på DS. För det är ungefär vad du gör under de få timmar spelet tar att klara – gnugga, tryck och rita i ett fasligt tempo i en väldigt välgjord actionrökare. Spelet blandar polygoner mot förrenderade bakgrunder och resultatet är imponerande. Ninja Gaiden till DS är förmodligen ett av de mer tekniskt kompetenta spelen på formatet. Konceptet blir visserligen tröttsamt men jag gillade det ändå. Kort, intensivt och underhållande.

I början av maj kände mig dessutom nästan tvungen att nån gång få användning för min Classic Controller jag investerade i för över ett år sedan, så jag gjorde det enda rätta – tankade hem Super Metroid ifrån Virtual Console. Ett spel som jag snackar mig varm om i den nylanserade retropodcasten Spelklassiker. Lyssna på mina hyllningar där istället. Hade jag inte redan spelat det så sjukt mycket så hade det garanterat tagit hem ”Månadens bästa”.  

Jag återupptäckte också den episodindelade första säsongen med Sam & Max, brände igenom den första, andra och den tredje delen och håller just nu på med episod fyra. Välbekant peka & klicka-upplägg och skojiga dialoger. Precis som det ska vara. Prisvärt är det också. Gillar du genren så finns det ingen anledning att stå över.

WiiWare lanserades med dunder och brak. Eller nåja, min Wii blinkade inte ens blått på lanseringsdagen men jag tycker personligen att tjänsten verkar mer lovande nu än vad jag först hade trott. LostWinds blev spelet som introducerade Nintendos nya påfund för mig och jag blev rejält impad. LostWinds har något jag saknat under en lång tid – ett skönt oldschool-upplägg i så kallad 2.5D. Sidoscrollande plattformshoppande varvas med trevliga pussel och grafiken är verkligen myspys. Lyssna på Nertankat – avsnitt elva eller använd bloggens sökmotor för mer av mina hyllningar.

I min och Gwellmyns spelduell står det numera 13-9 till min fördel.

Månadens bästa
Half-Life 2: Episode Two

Avklarat
Half-Life 2: Episode Two
Sam & Max: Episode 1, 2, 3
LostWinds

 

 

 

 

I denna sektion tänkte jag placera saker som jag bloggat om, rekomendera annat som publicerats på nätet och avslutningsvis dela lite av min egen bloggstatistik med er läsare. Ungefär som förra månadens bokslut med andra ord.

Jag startade månaden starkt med att lista alla mina spelkonsoler i ett inlägg som mer eller mindre var en beställning från finfina spelbloggen – Gaming Life. Något som jag dessutom uppdaterade min ”Om”-sida med strax därefter. Mitt kanske mest ambitiösa inlägg på hela månaden handlade om Metroid och fenomenet fan remakes. Satan vad SR-388 ser lovande ut!

Fyra riktigt feta trailers dök upp och även om Gears of War 2 och Castlevania: Order of Ecclesia imponerar stort så är jag ändå mer hypad inför det extremt stilistiska Mirrors Edge samt det sjukt efterlängtade Beyond Good & Evil 2. Pey´j ser verkligen awesome ut i sin nya next gen-style! Mirrors Edge-inlägget fick dessutom ett par intresanta kommentarer där det ifrågasattes hur man ska kunna spela spelet utan att bli väldigt åksjuk. Och av trailern att döma så är det helt klart ett befogat konstaterande. Men eftersom Dice redan har lovat att det inte ska förekomma får vi väl bara hoppas på att de har rätt.

Jag har i maj också tagit upp min skribentkarriär igen. Eller ja, det kanske är att ta i men jag är åtminstone publicerad i gratistidningen Sista Bossen som ges ut av ett par studentar från Karlshamn. Min artikel är väl  sådär men i övrigt är tidningen riktigt bra och kan laddas hem i pdf-format här. Jag fick dessutom både tidningen i tryckt form och en snygg t-shirt för besväret.

Följetången – ”Missade spel”, som introducerades för länge sedan gjorde i mitt tycke än välkommen comeback i maj. Jag är svag för återkommande segment och långköraren ”Fynd från Youtube” och den uppskattade listan kallad ”Wii – ett år senare” är några av favoritmomenten på bloggen. Jag hoppas att ”Missade spel” återkommer med jämna mellanrum i fortsättningen och inte blir bortglömd som den faktiskt varit tills nu.

Utöver detta så gnäller jag lite på GTA IV och episodspelande, gläds åt ett nytt Castlevania och DS-versionen av Rhythm Tengoku. Jag har dessutom lagt upp två nya ”Widgets” i form av en GOTY (Game Of The Year) och en önskelista. Jag gillar listor som bekant.

Mest lästa bloggar:
Boompang
Vicachu!
Gwellmyn

xboxflickan
Gaminglife

Statistik Farbror Atlas maj
Inlägg: 37
Kommentarer: 59

Lämna en kommentar