Köande och moral

Alltså, jag kommer väl förmodligen låta som en grinig gammal gubbe nu men jag blir rätt så irriterad på den här facinationen när det gäller spelköande. Galningar som tältar närmare tre veckor och blir upphöjda till skyarna båda här och där. Jag snackar givetvis om köandet utanför Webhallen i Stockholm och där de tjugo första får köpa GTA IV och valfri konsol (360 & PS3) för endast en krona.  

Jag antar att åtminstone merparten av de som köat är arbetslösa och kanske kan fördriva tiden på ett lämpligare sätt än detta. Det känns inte helt okej för min egen del att finansiera deras köande med mina skattepengar i alla fall.

Att frivilligt ligga på en trottoar för att göra ett klipp känns inte som skäl nog helt enkelt.  

10 reaktioner på ”Köande och moral

  1. en spelblogg… och du gnäller om folk som köar efter gta4, känns mer som du borde förstå varför de gör detta, eller är det mer att du inte kunde tälta och köa för att du jobbade och drog in skattepengar till staten

    tror mer på min teori, inte för att jag alls känner dig, eller egentligen ens bryr mig men du drar massa egna åsikter ur luften om varför folk köar så kan jag göra samma sak om varför du gnäller som en gammal gringubbe

    oh well, hoppas de som köade hade kul, hade gärna gjort er sällskap om det inte vore för att jag har jobb, inte bor i sthlm och känner mig för gammal för att köa…

    /Daniel

  2. Jag tänkte exakt samma sak när jag såg de som köade i tidningen, VAD SÄGER ARBETSFÖRMEDLINGEN om detta. Du har köat i 10-20 dagar och inte gjort ett skvatt jag HOPPAS att du inte får a-kassa/alfa-kassa eller vad det heter.Du kan köpa spelet imorgon UTAN att köa. IDIOT.

  3. Daniel: Jag är medveten om att det även finns de som tog ledigt från sina jobb för att köa. Där tycker jag absolut att man kan snacka om engagemang och ett brinnande intresse osv. Men det jag stör mig på (vilket framgår i mitt inlägg) är att folk frivilligt ligger på en trottoar och samtidigt stämplar för att göra ett sjukt bra fynd. Jag tycker inte det känns helt okej bara. No big deal. 😉

  4. Jag håller med Atlas.

    Att folk inte inser att de utnyttjas rätt hänsynslöst för PR-syften är rätt sorgligt. Det handlar ju inte längre om kärleken till spel – nu är det rubrikerna som räknas.

    Webbhallen, säkerligen i samarbete med KE Media lägger ner typ 100000 kr på kampanjen och får första sidor, rubriker och tv-inslag värda så mycket mer – det är hela saken i ett nötskal.

    Hade jag köat i 20 dagar så hade jag banne mig sett till att få bra med betalat av butiken. För jag hade då varit medveten om hur mycket min handling varit värd. Nu utnyttjas några stackars ungdomar rätt cyniskt.

    Det är inte kul längre.

  5. ahaha jag tycker det är ganska töntigt alltihop, köande, väntande, spelande…allt. Men det är klart – känner man så passionerat för något så ska man väl få göra det. Men de kanske inte är arbetslösa – de kanske bara är skolungdomar som inte bryr sig om annat – du kan väl inte mena på allvar att vuxna män sysslar med sådant? Patetiskt!

    Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

    oj blev ngt konstigt när jag skulle kommentera så min kommentar finns även på ”nertankat” del 8…. hehe

  6. Jag förstår inte fascinationen för att stå i kö.

    Att jag sedan vet att skolungar skolkar för att stå i kö för att få ett spel som de lika gärna kunde ha förbokat på nätet och fått direkt hem i brevlådan gör mig bara irriterad.

    Slösa så med tiden för vad? Five fucking minutes of fame…

    Det som är ännu värre är ju att SuperPLAY, Aftonbladet och andra tidningar med sina reportage närmare får det att lika ett heligt åtagande att skolka eller ta ledigt från jobbet för att ställa sig i en kö för ett spel…

    Men detta är väll den nuvarande trenden. Trender kommer och går, alla är fan lika idiotiska.

    Går fasiken bättre att förboka över nätet, vänta och voila, det kommer direkt hem till brevlådan, inget köande, inget bökande, det fungerar så jävla bra.

    Men som sagt, alla är olika. Förstår inte hypen kring GTAIV över huvud taget. Gå runt och skjuta folk har aldrig tilltalat mig.

  7. Jag tycker det är bättre att jobba 19 dagar ist för att sitta där och köa tror man tjänar mer pengar på det också.

  8. Hej, jag skulle bara vilja säga en sak.

    Orka klaga på oss, även om det är dina skattepengar som betalar gatorna så har du inget att säga åt saken, ALLA betalar skatt för gatorna och alla som själva gått på gatorna och passerat oss har tyckt vi är jätte roliga och härliga och trevliga människor.

    Och ingen av er verkar förstå, 1 kr för något som är värt 4500 kr är värt det, iaf för mig som pluggar (på distans dessutom) så jag kan plugga vart fan jag vill och ändå få studiebidrag och min utbildning, och detta kap för 1 kr.
    Dessutom den enda som faktiskt hade ett jobb (alla andra var arbetslösa och satt inte ens i a-kassan) han är webdesigner och tjänar mellan 500-700kr i timman, och han gjorde jobb när han satt i kön, så, innan ni klagar på att man kunde jobbat och tjänat mera på dessa dagar istället, läs på förfan.

    Sen var det ingen tråkig vanlig kö, det var fest på kvällarna, musik, dryck, tv, film you name it.
    den enda dagen vi faktiskt stod i kö var den sista dagen.

    PS: dessutom så kom poliserna dit och frågade vad vi gör och tycker vi är riktigt starka som pallar med detta, en patrull satte sig ned och spelade med oss dessutom 😉

    så tack och hej för mig, vill bara säga att det är riktigt svenskt och patetiskt av er att bara klaga på nätet istället för att göra något irl, som att komma dit och prata med oss istället.

    MVH// Jimmy ”fat Tony” Plats 4 i ps3 kön.

Lämna en kommentar