HD-2D – Framtidens melodi?

Läste nyligen en intressant artikel i nya Level av Tobias Bjarneby. Under sektionen ”Utspel” (en del av tidningen som består av ett gäng krönikor) pratar han om en ny grafiktrend han själv kallar Neoretro. Utan att sväva ut för mycket är det egentligen bara ett annat ord för riktigt högupplöst grafik i två dimensioner. Ett bra exempel är behandlingen Street Fighter får i form av Super Street Fighter II Turbo HD Remix.

Illustrationen som medföljer krönikan får det verkligen att vattnas i munnen. Bilden Föreställer en skärmdump från Castlevania: Symphony of the Night och man får verkligen ett hum om hur snyggt ett spel kan te sig med en sån här behandling. Jag våger inte ens tänka tanken på hur vackert ett handmålat SOTN skulle bli i knivskarp 2D. Responsen som Bionic Commando: Rearmed fått visar åtminstone att det finns ett intresse för den här typen av remakes.

Och efter att ha sett hur en av de uppdragsbaserade banorna från Super Smash Bros Brawl ser ut så är det nästan så man önskar att Nintendo lånar ut sin licens till Microsoft för att kunna släppa en HD-version av Super Mario World till XBLA eller åtminstone själva snickra ihop ett helt nytt Mario i 2D till Wii.

ssbb.jpg

Får verkligen hoppas att HD-varianten av Street Fighter II och Bionic Commando tankas hem i miljonupplagor och att fler klassiker renoveras på det här sättet.

4 reaktioner på ”HD-2D – Framtidens melodi?

  1. Jag vet inte. Ett spel som SF2 känns väll helt ok att göra en remake till HD 2d i. Mario också.

    Men samtidigt, jag vill spela SF2T HD innan jag beslutar mig om jag ska tycka att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar på eller om det är någonting att satsa på.

    Fast å andra sidan, Disgaea 3 kommer vara 2d i HD upplösning så jag är väll redan fast i att det är någonting bra 🙂

  2. Pingback: På tal om HD-2D « Farbror Atlas

Lämna en kommentar